۵ آذر ۱۳۹۲، ۱۴:۳۴

تصویب سه قطعنامه در کنفرانس عمومی یونسکو/ شناسایی مشاهیر وظیفه یونسکو نیست

تصویب سه قطعنامه در کنفرانس عمومی یونسکو/ شناسایی مشاهیر وظیفه یونسکو نیست

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران گفت: ایران در کنفرانس عمومی یونسکو سه قطعنامه در حوزه ارتباطات و مسئولیت اجتماعی کشورها در کنار پیشرفت تکنولوژی و علم را به تصویب رساند. سومین قطعنامه‌ ای که به یونسکو پیشنهاد شد هم در زمینه بهبود وضعیت پاسخگویی در زمینه آموزش عالی در کشورها بود.

به گزارش خبرنگار مهر، سی و هفتمین کنفرانس عمومی یونسکو آذرماه امسال در پاریس برگزار و محمدرضا سعیدآبادی به عنوان نائب رئیس کمیسیون علوم اجتماعی و انسانی به عنوان نماینده ایران انتخاب شد.

وی، ظهر سه شنبه در نشست خبری که به همین مناسبت در ساختمان کمیسیون ملی یونسکو در ایران برگزار شد، بیان کرد: ایران در این اجلاس سه قطعنامه را به تصویب رساند که  یکی از آنها در حوزه ارتباطات بود. اما قطعنامه دیگر درباره مسئولیت اجتماعی کشورها در کنار پیشرفت تکنولوژی و علم در حوزه‌های مختلف بود. سومین قطعنامه‌ ای که به یونسکو پیشنهاد شد، در زمینه بهبود وضعیت پاسخگویی در زمینه آموزش عالی در کشورها بود.

وی گفت: امسال بیستمین سالگرد کنوانسیون اخلاق زیستی است به این معنا که دستاوردهای زیستی مثل تکنولوژی هایی که در حوزه زیست بوجود آمده اگر دارای اخلاق نباشند، ممکن است بشر را دچار مشکل کند به همین علت کنفرانس ها و برنامه های مختلفی با این موضوع برگزار می شود.

وی گفت: در 5 سال گذشته سه مرکز دیگر به جز دو مرکزی که بعد از انقلاب اسلامی در ایران بوجود آمده بود، تشکیل شده است. مرکز اقیانوس شناسی در غرب آسیا، پارک های علم و فناوری و مراکز رشد و مرکز منطقه ای مطالعات میراث ناملموس عنوان این سه مرکز هستند البته یک مرکز دیگر نیز به نام مرکز بین المللی مدیریت یک پارچه آبخیزداری و مراکز زیستی در حال تشکیل است.

سعیدآبادی گفت: در 5 سال گذشته  هشت کرسی دانشگاهی در ایران ایجاد شده است درحالی که در 30 سال گذشته ایران فقط دارای دو کرسی دانشگاهی به نامهای کرسی آموزش سلامت در دانشگاه علوم پزشکی تهران و کرسی صلح، حقوق بشر و دموکراسی در دانشگاه شهید بهشتی بود.

وی ادامه داد: هشت کرسی بوجود آمده شامل کرسی مدیریت برنامه ریزی و تضمین کیفیت در آموزش عالی، همکاری صنعت و دانشگاه در فرایند توسعه پایدار، کارآفرینی، معماری ایرانی و اسلامی، آموزش مهندسی، توسعه انرژی های جایگزین و کرسی مدیریت بلایای طبیعی در ایران است.

وی همچنین درباره ثبت مشاهیر در حافظه جهانی نیز گفت: یونسکو وظیفه ندارد که مشاهیر را شناسایی کرده و آنها را ثبت کند چون این کار انجمن های و سازمانهای مردم نهاد است. اما هیچ یک از انجمن های داخل ایران در این زمینه فعال نیستند. ما حتی مکاتبه کرده و اعلام کردیم که باید در تکمیل پرونده ها یاری کنید اما پاسخی نگرفتیم. بنابراین خودمان وارد شده و ثبت کردیم. با این حال گام بعدی که برگزاری همایش ها برنامه ها و معرفی کتاب مشاهیر است را ما دیگر نمی توانیم انجام دهیم.

 

 

کد خبر 2183282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha